logo
logo

پمپ بتن

برای انتقال بتن از دستگاه های مختلف استفاده می شود. معمولا بتن آماده به وسیله کامیون هایی که دارای یک تانکر گرداننده هستند به محیط کار منتقل می شوند، بتن پیش ساخته نیز به طور کامل در کارخانه ساخته و شکل می گیرد و بعد از خشک شدن به محل پروژه انتقال داده می شوند. اما به طور معمول از دستگاهی به نام پمپ بتن برای انتقال بتناز نوع مایع و جای گذاری آن استفاده می شود. پمپ بتن ، بتن را از طریق پمپاژ به محل مورد نظر انتقال می دهد.

یکی از انواع پمپ بتن ، پمپ بتن بوم است. این نوع پمپ در قسمت پشتی کامیون و یا نیمه تریلر نصب می شود و از طریق بازوی متحرکی که دارد بتن را مستقیما به محل مورد نظر می ریزد. این نوع پمپ بتن را معمولا در پروژه های ساخت و ساز بزرگ به کار می برند. استفاده از این روش برای انتقال و جابه جایی بتن تاثیر به سزایی در صرفه جویی در هزینه ها و نیروی کار خواهد داشت. زیرا این نوع پمپ بتن قادر به انتقال حجم زیادی بتن است.

نوع دیگر پمپ بتن که نسبت به پمپ بتن بوم، قادر به پمپاژ بتن کمتری است ، پمپ بتن سوار بر کامیون است. این نوع دستگاه همانطور که از نام آن مشخص است بر روی کامیون و یا تریلر ها نصب می شود. در این روش برای بتن ریزی نیاز به شلنگ فلزی و یا انعطاف پذیر داریم. این شلنگ ها به صورت دستی به هم متصل می شوند و بتن را به محل مورد نظر پمپاژ می کنند. از این پمپ بتن معمولا برای ساخت و ساز پروژه های کوچک مشابه استخر و پیاده روها استفاده می شود.

نمونه دیگری از پمپ بتن که تنها برای انتقال بتن در محلهای خاصی مانند معادن و همچنین تونل ها مورد استفاده قرار می گیرد و از رواج کمتری برخوردار است، پمپ بتن اسکید و یا ریلی است.