logo
logo

تاورکرین چیست 

تاور کرین چیست ؟ نام دیگر آن جرثقیل برجی است و توانایی بالا بردن اجسام سنگین‌وزن را دارد. شما تاور کرین ها را در سطح شهر و هنگام ساخت ساختمان‌ها بسیار مشاهده می‌کنید.

دستگاه‌هایی با ارتفاع بیشتر از یک ساختمان تا بتوانند بار را تا پشت بام ساختمان بالا ببرند. در واقع یک اهرم تعادلی غول‌پیکر است و این دستگاه قادر است تا بار را در سه جهت x(طولی) و y (عرضی)و z( ارتفاعی) جابه‌جا کند و اصطلاحاً قابلیت جابه‌جایی بار را در ۳۶۰ درجه دارد.

 قیمت جرثقیل ها بسیار بالا هست به طوری که از چند صد میلیون تا چندین میلیارد تومان میتواند هزینه داشته باشد .

در پروژه های ساختمانی اگر حجم کار کم باشد بسیاری از معماران اقدام به اجاره تاور کرین میکنند و اگر پروژه نسبتا بزرگ باشد اقدام به خرید تاور کرین میکنند تا صرفه بیشتری داشته باشد

تاورکرین

نحوه و چگونگی نصب تاور کرین

نصب پایه تثبیت

نصب پایه تاورکرین

مرحله ی اول در همه ی تاور کرین ها (جرثقیل برجی) نصب پایه ی آن است به سه صورت انجام می شود.رایج ترین روش پایه تثبیت (Anchor Base Tower Crane) است که در فنداسیون بتنی ساختمان نصب می شود.روش دوم نصب بر روی شاسی ثابت است به اینصورت که کالسکه تاور کرین به وسیله وزنه های بتنی در جای خود ثابت می شود.روش سوم نصب بر روی شاسی متحرک می باشد که با این روش تاور کرین قابلیت حرکت بر روی ریل با الکتروموتور های قوی را در پروژه را خواهد داشت.

نصب سکشن اصلی یا بیس تاورکرین

مرحله دوم نصب سکشن اصلی به پایه فولادی تاور کرین به وسیله پین یا پیچ و با استفاده از جرثقیل متحرک (Mobile Crane) است.سکشن اصلی که در اکثر تاور کرین ها بزرگتر و قوی تر از سکشن های ارتفاعی است.در این مرحله درجه انحراف عمودی تاور کرین کنترل می شود.
در نصب این تاور کرین به پایه تثبیت از 16 بولت (Bolt) استفاده شده است.این بولت های فولادی می توانند گشتاوری در حدود 4300 پوند بر فوت را تحمل کنند.

سکشن اصلی تاورکرین

نصب سکشن های ارتفاعی

   روند نصب تاور کرین با اضافه شدن سکشن های ارتفاعی ادامه پیدا می کند تا ارتفاع مورد نیاز به دست آید.

افزایش سکشن

نصب گردان تاورکرین

پس از نصب آخرین سکشن ارتفاعی قطعه زیر گردان و گردان تاور کرین نصب می شود.این قطعه اغلب سنگین ترین قطعه تاور کرین است و معمولا بر کاهش وزن آن و فشار به جرثقیل متحرک (Mobile Crane) به صورت دو قطعه مجزا نصب میشود.

قسمت گردان
کله قندی

نصب کله قندی

پس از نصب گردان تاور کرین کله قندی به آن اضافه می شود و به وسیله پین ها به گردان متصل می شود.

نصب کٌن فلش و بازوی وزنه ها (Counter Jib)

کنفلش یک قطعه یک تکه است.این قطعه به وسیله پین به گردان متصل شده و سپس جرثقیل کنفلش را 15 درجه بالا می آورد تا کابل ها یا بازوهای مهاری بوسیله پین به کله قندی تاور کرین  جرثقیل برجی متصل شوند.پس از نصب کنفلش وزنه های بتنی روی آن نصب می شود.

کٌن فلش
فلش_تاورکرین

نصب فلش یا بازوی کار (Working Jib)

فلش تاور کرین جرثقیل برجی  که معمولا از سه یا چهار قطعه به بالا تشکیل شده است قبلا به هم متصل شده و به صورت یک تکه توسط جرثقیل به گردان نصب می شوند و پس از آن کابل های مهاری آن به کله قندی متصل می شوند.

مراحل نهایی

پس از نصب فلش شاریوت (trolley) نصب میشود و در ادامه وزنه های کنفلش تکمیل می گردد.برای راه اندازی تاور کرین بکسل های شاریوت و قلاب به همراه هوک نصب و تنظیم می شوند و در نهایت سیستم تابلو برق تاور کرین راه اندازی شده و آماده کار و باربرداری می باشد .

شاریوت تاورکرین

گروه تخصصی مه یاس با استفاده از تجربه بیش از نیم قرن و با کادری مجرب و متخصص آماده خدمت رسانی در این زمینه به شما مشتریان عزیز میباشد