بازیافت لاستیک صنعتی تقریباً به اندازه ساخت خود صنعت لاستیک قدمت دارد.
در سال ۱۸۲۰، چارلز مکینتاش، اندکی پس از آنکه شروع به ساخت کت های بارانی با پارچه لاستیکی کرد، به لاستیک بیشتری نسبت به واردات نیاز داشت. توماس هنکاک، شریک او راه حلی ارائه کرد. او ماشینی ابداع کرد که می تواند ضایعات لاستیک تولید شده در طی فرآیند ساخت کت بارانی را آسیاب کند.
سپس این ضایعات در بلوکهای لاستیکی بزرگتر له شدند که میتوان آن را به فرآیند تولید برگرداند. دستگاهی که برای این کار انجام میشد «جونده» نامیده میشد زیرا اساساً ضایعات لاستیک را به قطعات کوچکتر میجوید. با این حال، روزهای بازیافت آسان لاستیک، کوتاه مدت بود.
لاستیک و تایرهای روکش شده (به انگلیسی Retread Tires)، بعضا تایرهای قدیمی هستیند که با استفاده از روکش لاستیکی آج دار شکل نو گرفته و برای استفاده مجدد روانه بازار می شوند.
این لاستیک های روکش شده در واقع راهی مؤثر برای بازیافت لاستیک های قدیمی و کاهش مقدار لاستیک منتهی به محل های دفن زباله به حساب می آیند.
برای افرادی که بودجه کمی برای خرید لاستیک دارند، این تایرهای روکش شده می توانند بدون تحمیل هزینه های زیاد (به انگلیسی Without incurring a great deal of expense) ، جایگزین لاستیک های فرسوده (به انگلیسی worn tires) شوند.
در حالی که فرآیند دقیق برای روکش لاستیک توسط تولید کننده های مختلف متفاوت است ، ملزومات کار شامل گرفتن یک تایر است که در شرایط خوبی باشد و اضافه کردن یک لایه دیگر لاستیک بر روی آج فرسوده آن است.
این روکش با استفاده از روشهایی به آج لاستیک زیرین پیوند می خورد و ترکیب قوی را شکل می دهد. به طوری که تشخیص تایر نو از کهنه خیلی دشوار است.
															
															روکش تایر به دو روش روکش گذاری گرم و روکش گذاری سرد انجام می گیرد. این تفاوت ناشی از نحوه اجرای عملیات روکش گذاری برای تایرهای نخی و سیمی می باشد. در روکش گرم عملیات روکش گذاری با مواد خام و پخت موارد در قالب مورد نظر صورت می پذیرد. ولی در روکش سرد عملیات روکش گذاری با ترد یا همان آج تایر پیش پخت شده بصورت آماده صورت گرفته و سپس پخت صورت می پذیرد. کلیه عملیات زیرسازی در هر دو روش یکسان می باشد.
تایر روکش سرد TKL2 که در بین مشتریان با عنوان گل بادامی نیز شناخته شده و یکی از محصولاتی است که در فصول سرد کاربرد زیادی دارد.
در فرایند روکش سرد، نوار آج تایر (تـرد) که از قبل، پخت و آماده شده است، طی فرایندی بر روی منجید قابل روکشگذاری کشیده و چسبانده میشود و پس از طی مدت زمان مشخص و با درجه حرارت پایین در کورههای مخصوص (اتوکلاو) پخت میگردد. با عنایت به نوع روکشگذاری و ساختار اولیه، آج آماده مورد استفاده در تایرهای روکشی سرد، این نوع روکشگذاری برای کلیه تایرهای سیمی (رادیال) مناسب بوده و با توجه به سختی مواد بکار گرفته در آج آن برای خودروهایی که در اتوبانها و جادههای آسفالته مورد استفاده قرار میگیرند مناسب میباشد.
															
															در روش روکش گرم توسط پرس های پخت تایر پوشش مناسب در سطح منجید برای قالب گذاری آج صورت میگیرد و در روش روکش سرد بجای استفاده از پرس و قالب برای آج گذاری، از ترد که در واحدی مستقل تولید میگردد؛ بهره گرفته میشود. ترد در حقیقت روکشی آماده هم عرض و هم سایز با سطح مقطع منجید میباشد.
در روکش گرم منجیدهای ترمیم شده وارد کورههایی خاص میشوند که در حالت پخت محصول، آج مورد نظر بر روی تایرها ایجاد میگردد. برای پخت منجیدهای روش روکش سرد نیز از اتوکلاو ویژه بهره گرفته می شود. در این روش منجیدها تحت فشاری خاص از داخل و محوطه اتوکلاو پخته شده و روکش (ترد) بر روی منجید قرار میگیرد.
روش های زیادی برای شروع زندگی جدید تایرها به عنوان یک محصول بازیافتی استفاده می شود. در اینجا چند روش متداول وجود دارد که لاستیک ها با شروع جدید خود بازیافت می شوند و به انواع مختلفی از محصولات تبدیل می شوند.
هنگامی که یک تایر خرد می شود، حجم آن به حدود یک چهارم لاستیک اصلی کاهش می یابد. محصولات به دست آمده یک خرده لاستیکی است که به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف و حتی در ساخت لاستیک های جدید استفاده می شود.
این فرآیند، دقیقاً مانند خرد کردن و آسیاب کردن، جایی است که لاستیکها خنک نمیشوند و در دمای محیط (اتاق) باقی میمانند و سپس به آرامی از طریق مجموعهای از دانهبندیها آسیاب میشوند. این امکان تولید خرده های لاستیکی با اندازه های مختلف را فراهم می کند.
															این فرآیند تایرها را به طور کامل تا دمای -80 درجه سانتیگراد (-112F) منجمد می کند. در آن نقطه دما، لاستیک تقریباً به اندازه شیشه شکننده می شود و می تواند خرد یا شکسته شود. در حالی که محصول نهایی معمولا تمیزتر است، اما به دلیل استفاده از نیتروژن مایع مورد نیاز برای انجماد مواد در کل فرآیند گرانتری است.
این نوع فرآیند بازیافت لاستیک شامل تخریب تایرها در دمای بالاتر از 430 درجه سانتیگراد (806F) است. این فرآیندی است که می توان از آن برای تبدیل لاستیک ها به روغن استفاده کرد که می تواند به عنوان جایگزینی کم هزینه برای سوخت دیزل استفاده شود.
یکی از پیچیده ترین فرآیندهای بازیافت، فرآیند مولکترا است. این فرآیند روشهای مکانیکی، شیمیایی و مایکروویو را برای شکستن لاستیک ادغام می کند.
کاربرد گرانول 3-5 در تولید قطعات و انواع لاستیکهای پرسی بازیافت شده می باشد این لاستیکها در
انواع و شکل های متفاوت با ضخامت و ابعاد سفارشی تولید می شوند و اکثرا در کف پوش پارکها
و جای بازی بچه ها و راه روها و کنار زمین های چمن ورزشی و زمین های دو میدانی استفاده دارد.
ما راه حل های دسترسی ایمن و کارآمد را به مشتریان در صنعت ساخت و ساز ، پروژه های عمرانی و همچنین سایر صنایع وابسته ارائه می دهیم صرف نظر از اینکه شما ما را به عنوان مشاور در خرید ، فروش ، اجاره ، کارشناس و تعمیراتی و راه اندازی انتخاب می کنید ، ما شما را با خدمات جامع و پشتیبانی پس از فروش پشتیبانی خواهیم کرد.
آدرس: بزرگراه بابایی – بزرگراه باقری – بلوار مطهری – دوم مرکزی 
تلفن: 982122697116+
فکس: 982122697115+
ایمیل: mahyasgroup@gmail.com
ارسال پیام