گازوئیل که به عنوان سوخت دیزل نیز شناخته می شود مایعی قابل احتراق است که به عنوان سوخت موتورهای دیزلی استفاده می شود و معمولاً از تقطیر جزء به جزء خام حاصل می شود.
در موتورهای دیزلی ، سوخت نه با جرقه ، مانند موتورهای بنزینی ، بلکه با گرمای هوای فشرده شده در سیلندر می سوزد. سوخت دیزلی نسبت به حجم مساوی بنزین انرژی بیشتری طی احتراق آزاد می کند ، بنابراین موتورهای دیزلی به طور کلی انرژی بهتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می کنند.
مخترع گازوئیل دانشمند آلمانی به نام رودولف دیزل بود. قبل از اینکه صنعت نفت تصفیه گازوئیل را شروع کند ، رودولف آزمایش بیودیزل و همچنین گرد و غبار زغال سنگ را انجام داد.
در حال حاضر سوخت دیزل بسیار محبوب است و موتورهای دیزلی نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند. مهمترین ویژگی این موتورها استفاده از کمپرسور به منظور اشتعال در سوخت است. علاوه بر این ، بازده ترمودینامیکی بالاتر آنها و در نتیجه بهره وری سوخت منجر به افزایش استفاده از آن در صنایع مختلف شده استی
گازوئیل مشتق شده از نفت حدود ۷۵٪ از هیدروکربن های اشباع شده (در درجه اول پارافین ها شامل n ، ISO و سیکلوپارافین ها) و ۲۵٪ هیدروکربن های معطر (از جمله نفتالین ها و آلکیل بنزن ها) تشکیل شده است. فرمول شیمیایی تقریبی برای سوخت دیزل معمولی C12H23 است که تقریباً از C10H20 تا C15H28 متغیر است.
بیشتر سوخت های دیزلی در دمای معمول زمستان منجمد می شوند البته این دما بسیار متغیر است. مثلا پترو دیزل به طور معمول در دمای ۸.۱- درجه سانتیگراد منجمد می شود ، در حالی که بیودیزل بین دمای ۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد منجمد می شود.
ویسکوزیته گازوئیل با کاهش دما به طور محسوسی افزایش می یابد و آن را در دمای ۱۹ − درجه تا ۱۵− درجه سانتیگراد (۵ درجه فارنهایت) به ژل تبدیل می کند که دیگر نمی تواند در سیستم های سوخت رسانی جریان یابد. علاوه بر این سوخت های معمولی دیزل در دمای بین ۱۴۹ درجه سانتیگراد تا ۳۷۱ درجه سانتیگراد بخار می شوند.
نقاط اشتعال دیزل متعارف بین ۵۲ تا ۹۶ درجه سانتی گراد متغیر است که باعث می شود ایمن تر از بنزین باشد و برای موتورهای جرقه زنی نامناسب می باشد. بر خلاف بنزین ، نقطه اشتعال یک سوخت دیزلی هیچ ارتباطی با عملکرد آن در موتور و با کیفیت احتراق خودکار آن ندارد
مهمترین انواع سوخت دیزل ، بسته به منبع تولید آن عبارتند از:
موتورهای دیزل همیشه به دلیل آلودگی های زیادی که در هوا ایجاد می کنند از شهرت بدی برخوردار بوده اند ولی در حال حاضر دیگر اینگونه نیست و قطعاً محبوبیت دیزل افزایش خواهد یافت.
محبوبیت بیشتر سوخت های دیزلی جدید با استفاده گسترده از آن همراه است. وقتی کالایی کارآمد ، بادوام و سازگار با محیط زیست باشد ، استفاده از آن نیز گسترش خواهد یافت.
موتور دیزلی تقریباً برای همه صنایع ضروری است و می تواند به عنوان موتور مکانیکی ، مولد برق یا درایو حرکتی مورد استفاده قرار گیرد. موتورهای صنعتی و ژنراتورهای مجهز به دیزل عمدتا در ساخت و ساز ، معدن ، دریا و غیره استفاده می شود. به علاوه ، مردم از مولدهای برق در خانه ها و بیمارستان ها استفاده می کنند که با گازوئیل کار می کند.
در بیشتر مناطق دنیا مردم محصولات را با کامیون و قطارهایی که از موتورهای دیزلی استفاده می کنند حمل می کنند. همچنین ، استفاده از این موتورها در کشاورزی غیر معمول نیست. گازوئیل یک سوخت کارآمد است و از ویژگی های ایمنی باورنکردنی برای وسایل نقلیه برخوردار است.
گازوئیل و بنزین معمولی هر دو از نفت خام تولید می شوند ، اما روش های تصفیه آنها متفاوت است. در اصل تصفیه گازوئیل نسبت به بنزین آسان تر است ، با این حال آلاینده های بیشتری دارد. گازوئیل به ازای هر لیتر انرژی بیشتری نسبت به بنزین تولید می کند و فرآیند احتراق موتور خودرو با استفاده از آن کارآمدتر است و بازدهی بالاتر و انتشار CO2 کمتری دارد. رنگ گازوئیل تیره تر از بنزین است و خرید گازوئیل نسبت به بنزین هزینه پایین تری دارد.
ما راه حل های دسترسی ایمن و کارآمد را به مشتریان در صنعت ساخت و ساز ، پروژه های عمرانی و همچنین سایر صنایع وابسته ارائه می دهیم صرف نظر از اینکه شما ما را به عنوان مشاور در خرید ، فروش ، اجاره ، کارشناس و تعمیراتی و راه اندازی انتخاب می کنید ، ما شما را با خدمات جامع و پشتیبانی پس از فروش پشتیبانی خواهیم کرد.
آدرس: بزرگراه بابایی – بزرگراه باقری – بلوار مطهری – دوم مرکزی
تلفن: 982122697116+
فکس: 982122697115+
ایمیل: mahyasgroup@gmail.com
ارسال پیام