logo
logo

جدیدترین حوادث و خرابی و درس که باید آموخت!

حوادث-و-خرابی-تاور-کرین

در جدول زیر آمار حوادث و خرابی  – Tower Crane – را بر اساس کشور بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ میلادی مشاهده می کنید:

در این سال ها حداقل ۴۶ حادثه جدی و مهم در سرتاسر دنیا اتفاق افتاده است.

۸ حادثه در انگلستان۶ حادثه در چین۵ حادثه در آمریکا۴ حادثه در روسیه
۳ حادثه در آفریقای جنوبی۲ حادثه در آلمان۲ حادثه در سوییس۱ حادثه در بحرین
۱ حادثه در کانادا۱ حادثه در مالزی۱ حادثه در فیلیپین۱ حادثه در قطر

در جدول زیر  ببینیم حین رخداد حادثه، جرثقیل در چه وضعیتی قرار داشته است:

وضعیت جرثقیلآمار حوادث
در حال بهره برداری۲۰
در حال افزایش سک شن و ارتفاع۷
در حال د مونتاژ۶
خارج از سرویس۵
حین نصب۴
ناشناخته۳
در حال تست۱
  •   با بررسی این آمار مشاهده می گردد که بیشترین حوادث و خرابی جرثقیل حین بهره برداری رخ داده که با مقایسه مدت زمان بهره برداری با سایر ، امری طبیعی به نظر می رسد و اهمیت تست و بازرسی تا ور کری ن

    معرفی قطعات تاور کرین

    کرین را به صورت ادواری نشان می دهد

حال ببینیم این خرابی ها و حوادث در کدام نواحی و قطعات جرثقیل رخ داده است:

ناحیه خرابی و حادثهتعداد رخداد حادثه
فندانسیون۹
فلش ( جیب)۷
پایه تثبیت – سکشن متصل به فونداسیون۴
گردون۴
برج۴
بالای تاور کرین و کاج۳
افتادن سکشن تاور کرین۲
مهاری ها۲
حرکت ناگهانی فلش۱
کمربند های ارتفاعی۱
ناشناخته۹

با دقت در این جدول مشخص می گردد که درصد بالایی از حوادث در قسمت فونداسیون و پایه تثبیت تاور کرین رخ داده است. این مساله اهمیت نظارت بر اجرای فونداسیون مطابق با دستورالعمل و دفترچه سازنده تاور کرین را نشان می دهد.

حال بیایید چند نمونه از حوادث و خرابی تاور کرین را به صورت موردی بررسی کنیم:

Canary Wharf – می سال۲۰۰۰

  • جرثقیل در حال نصب توسط ۶ نفر نصاب بود
  • هنگامی که آخرین سک شن ها در حال اضافه شدن بود، سقوط اتفاق می افتد.
  • سه نفر از نصاب های تاور کری ن  بر اثر سقوط جان خود را از دست دادند.
  • آوار و خرابی در ناحیه وسیعی از میدان کانادا به جای ماند.

دلایل رخداد حادثه:

  • نبود آموزش صحیح و کافی
  • ساعت کاری طولانی نصاب ها
  • برنامه ریزی نامناسب
  • تجهیزات خراب
  • عدم توجه به دستورالعمل های سازنده تاورکرین– فوریه ۲۰۰۵
ایمنی تاورکرین
  • دو نفر کشته شدند
  • یک نفر به شدت آسیب دید
  • دو نفر از نصاب ها که روی فلش مشغول جداسازی سیم بکسل های شاریوت و بالابری بودند در دم مجروح شدند.
  • نصاب سوم مهاری ها را در یک سمت دکل باز کرده بود
  • اینکار موجب چرخش فلش شد
  • مهاری های دیگر که ضعیف شده بودند، عملکرد درستی نداشتند و تاور کرین سقوط کرد.

دلایل رخداد حادثه:

  • نبود آموزش صحیح و کافی
  • برنامه ریزی نامناسب
  • جرثقیل BPR 222
  • جرثقیل مدت چند هفته بود که مورد بهره برداری قرار می گرفت
  • اتصال زیر رینگ گردان تاور کرین جدا شد
  • فلش تاور کرین روی سایت کاری و خیابان مجاورش افتاد
  • اپراتور تاورکرین و یک نفر عابر پیاده مردند
  • اتصالات رینگ گردان تاور کرین مدت کوتاهی بعد از نصب تاور کرین تعویض شده بودند
  • تحقیقات بر روی روش تعویض اتصالات رینگ گردان متمرکز بود

دلایل رخداد حادثه:

  • تعمیرات و نگهداری ضعیف
  • عدم بازرسی کامل و صحیح تاور کرین
  • برنامه ریزی نامناسب
  • تحقیقات محلی، طراحی نامناسب فونداسیون تاور کرین را عامل حادثه شناخت
  • اجزا تاور کرین دچار خستگی شده بودند
  • نبود نگهداری و بازرسی مناسب تاورکرین

دلایل رخداد حادثه:

  • برنامه ریزی نامناسب
  • مشکل طراحی فونداسیون
  • نگهداری ضعیف
  • عدم بازرسی کامل و صحیح تاورکرین
طراحی-فونداسیون-

– مشهد – آبان۹۳

  • حادثه حین نصب تاورکرین پروژه ساختمانی توسط جرثقیل متحرک اتفاق افتاده
  • بوم جرثقیل متحرک حین بالابری اجزا تاور کرین، شکسته و به تاورکرین برخورد می کند.
  • تاور کرین هم شکسته و سه نفر که روی آن بودند سقوط می کنند
  • دو نفر در دم کشته می شوند و دو نفر هم مجروح می شوند
  • عدم توجه به شعاع کاری و ظرفیت و جدول بار جرثقیل متحرک حین بالابری یکی از عوامل این حادثه است
  • به احتمال زیاد عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مثل هارنس ( کمربند ایمنی ) توسط نصاب های تاور کرین موجب سقوط آن ها با اولین شک وارده شده.
  • چون شکست در تاور کرین معمولا به صورت کامل اتفاق نمی افتد . در صورتی که نصاب پرت نشود، امکان زنده ماندنش وجود دارد.

( منبع: خبر آنلاین )

دلایل احتمالی:

  • عدم توجه به ظرفیت تاورکرین
  • عدم توجه به دستورالعمل های بازرسی فنی

( منبع: باشگاه خبرنگاران جوان )

– تهران – اردیبهشت ۹۳

  • سقوط حین نصب تاور کرین
  • ۴ کشته و مجروح
  • خسارت های شدید مالی

دلایل احتمالی:

  • نبود فضای مناسب برای نصب تاورکرین موجب باز شدن بیش از حد بوم جرثقیل متحرک شده
  • عدم توجه به جدول بار جرثقیل متحرک
  • عدم توجه به کاهش ظرفیت جرثقیل متحرک با باز شدن هرچه بیشتر بوم
  • آموزش نداشتن اپراتور جرثقیل متحرک در خصوص جدول باربرداری و اصول صحیح باربرداری
  • عدم استفاده از نصاب های با تجربه

( منبع: ایرنا )

 

اینها، همه و همه تنها بخشی از آمار حوادث و خرابی تاور کرین در سال های اخیر و دلایل رخداد آنها بود. مهمترین مشکلاتی که اینگونه حوادث، بخصوص در پروژه های ساختمانی و عمرانی ایجاد می کنند:

  • زیان های جانی وارده که معمولا جبران ناپذیر هستند
  • خسارت های مستقیم مالی وارده به تجهیزات، پروژه، اماکن اطراف و …
  • خسارت های غیر مستقیم مالی، ناشی از تاخیر در پروژه و برآورده نشدن تعهدات پیمانکار در این خصوص و…

سازمان نظام مهندسی هم با توجه به حوادث رخ داده در حوزه تاور کرین، طبق اطلاعیه ای،  ناظران و مجریان پروژه های ساختمانی را به ارائه اطلاعات در خصوص بازرسی های انجام شده و ارائه گواهینامه بازرسی تاور کرین ملزم نمود.